ورق روغنی چیست؟
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

ورق روغنی با اعمال فرآیندهای نورد سرد و آنیل کاری روی ورق سیاه تولید می شود. نورد سرد انجام شده بر روی ورق سیاه در دمای محیط با اعمال فشار بسیار بالا انجام می شود. در این حالت ضخامت ورق سیاه کاهش می یابد و انتظار می رود خواص مکانیکی آن به میزان قابل توجهی بهبود یابد. ورق روغنی به دلیل اینکه به روش نورد سرد تولید می شود ورق سرد یا ورق نورد سرد نیز نامیده می شود. همچنین ورق روغنی برای پروژه هایی که نیاز به دقت بالا است ایده آل بوده و شکل پذیری ورق روغنی بسیار بالاست و همین ویژگی این محصول استیل را برای ساخت لوازم خانگی مانند کابینت و کمد بسیار مناسب کرده است. برای تولید این ورق فولادی فرآیندهای خاصی طی می شود و در صنایع مختلفی از آن استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم شما را با چیستی این ورق، روش تولید و کاربردهای آن آشنا کنیم.

ورق روغنی چیست؟

همان طور که گفته شد ورق روغنی ورقی است که با استفاده از فرآیند نورد سرد در انواع مختلفی تولید می شود که کیفیت ظاهری بالایی دارد. ورق های نورد سرد ضخامت بالایی دارند و پس از انجام فعالیت های نورد به ورق های نازکی تبدیل می شوند که قابلیت لعاب کاری دارند. این ورق ها در برابر خوردگی، زنگ زدگی و کشش مقاومت بالایی دارند. همچنین این ورق ها دارای شکل پذیری، پهنا و سایر مشخصات کیفی بهتری نسبت به ورق های قدیمی می باشند. ورق روغنی دارای سطحی زیبا، شفاف و صیقلی است که همین ویژگی ها آن را در بین خریداران بسیار محبوب کرده است. ورق های فلزی دوسته اند:

ویژگی های ورق روغنی

انواع ورق های روغنی دارای استحکام بالایی در برابر فشار و وزن بالا می باشند. ورق روغنی با قیمت مناسبی که دارد بسیار مقرون به صرفه می باشد و به بسیاری از صنایع راه پیدا کرده است. ورق روغنی ظاهر زیبایی دارد و سطح آن در مقایسه با ورق گرم صیقلی و یکنواخت است. ورق روغنی را می توان رنگ کرد یا تحت فرآیند گالوانیزه قرار داد. بنابراین از این نوع ورق فولادی به عنوان ماده اولیه و پایه ساخت ورق گالوانیزه و ورق رنگی استفاده می شود. ورق روغنی با کیفیت بالا و قیمت مناسب به طور گسترده تولید می شود و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد ورق روغنی

از ورق روغنی در ساخت بدنه خودرو و برخی از قطعات آن، گلگیر خودرو، لوله اگزوز، ساخت انواع لوازم خانگی، پنل، رادیاتور، ساخت کمد و کابینت، پروفیل در و پنجره و انواع یراق آلات استفاده می شود. شکل پذیری مناسب و خمش زیاد این ورق آن را کاربردی کرده است. به طوری که با استفاده از انواع ورق روغنی می توان هر نوع محصولی را با ظرافت بالایی تولید کرد. به همین دلیل شاهد گسترش تولید انواع محصولات با این ورق فولادی هستیم. پرمصرف ترین نوع ورق روغنی ورق ST12 می باشد که همواره به صورت عمده توسط خریداران سفارش داده می شود. در ادامه با مشخصات فنی این شیت آشنا می شویم. برای اطلاعات تکمیلی در مورد انواع ورق روغنی می توانید با کارشناسان مجموعه فولاد ۳۶۹ تماس بگیرید.

کاربرد ورق روغنی در صنعت

از این ورق ها در صنعت خودروسازی استفاده می شود. به عنوان مثال در این صنعت برای تولید فیلتر خودرو سعی می شود از ورق هایی با قابلیت کششی فوق العاده استفاده شود که ورق روغنی بهترین گزینه محسوب می شود. از طرفی این ورق ها برای ساخت گلگیر خودرو نیز مناسب هستند. در این راستا از مدل های نیمه کششی ورق روغنی استفاده می شود. اگر به قسمت های پایینی خودروها دقت کنید، مشخص می شود که مدل های ضد سایشی این ورق ها بهترین گزینه خواهند بود. از این ورق ها در تولید اجاق گاز نیز استفاده می شود. در ساختمان سازی از این ورق ها برای سازه های قدرتمند استفاده می شود زیرا این نوع ورق ها وزن بالایی را تحمل می کنند. دقت کنید که این ورق ها سطح صافی دارند و بسیار صیقلی می باشند. به این معنی که فرآیند رنگ آمیزی قطعات با کیفیت و دقت بالایی انجام می شود. نکته مهم دیگر این است که این ورق ها در صنعت رادیاتور و بشکه سازی نیز کاربرد به سزایی دارند. ورق های روغنی برای ساخت مخازن فلزی نیز بسیار مناسب هستند. برای ساخت این ورق ها از پنل های غیر انعطاف پذیر نیز استفاده می شود و برخی از مدل های ورق روغنی برای ساخت قفسه مناسب خواهند بود. توجه داشته باشید که از این ورق ها به عنوان ورق سفید یا ورق رنگی نیز استفاده می شود.

ورق روغنی فولاد 369

ابعاد ورق روغنی موجود در بازار

ضخامت ورق روغنی در محدوده ۰.۳ الی ۳ میلی متر و عرض استاندارد آن در محدوده ۱۰۰-۱۲۵ میلی متر است. همچنین ورق های روغنی را می توان در سه سایز استاندارد به شرح زیر دسته بندی کرد:

  • ۱.۱۸۳۰ میلی متر
  • ۲.۲۴۴۰ میلی متر
  • ۳.۳۰۵۰ میلی متر

انواع ورق روغنی

فولادهای نورد سرد بر اساس آلیاژ استفاده شده در آن ها و عملیات حرارتی برای تولید آن ها تقسیم بندی می شوند. همچنین با توجه به کاربردشان در گروه های دیگری مانند: ورق روغن ek2 یا ورق های ضد سایش و ضد زنگ طبقه بندی می شوند.

ورق روغن: ST12 این ورق های روغنی معمولی برای مصارف ساختمانی و صنعتی استفاده می شود. این محصول که به استرچ شیت نیز معروف است تا ۴۵ درجه خم می شود و بیش از ۱۸ ماه تاریخ انقضا دارد.

ورق روغنی ST13: یکی از مهمترین کاربردهای این محصول در سازه های صنعتی و غیر صنعتی با پرس کم عمق می باشد. این نوع ورق که ورق نیمه کشسان نیز نامیده می شود، قابلیت خم شدن تا ۹۰ درجه را دارد و تاریخ انقضای آن حداکثر ۸ ماه می باشد.

ورق روغن ST14 : ورق ST14 نمونه ای از ورق روغن فول استرچ است که به دلیل ساختار انعطاف پذیر در مقایسه با انواع دیگر ورق های روغنی در کاربردهای پرس استفاده می شود. ورق روغن ST14 در خودروسازی کاربرد فراوانی دارد و در واقع تاریخ انقضای این نمونه ورق نسبت به ورق ST13، هشت ماه می باشد.

نحوه تولید ورق روغنی:

ماده اولیه برای ساخت ورق روغنی ورق سیاه است که در ۴ مرحله به ورق روغنی تبدیل می شود:

  1. اسید شویی: در مرحله اول ورق سیاه با اسید شستشو می شود تا پوسته های سطحی و آلودگی که عامل اصلی ایجاد لکه سیاه روی سطح ورق است از بین برود.
  2. نورد: مرحله دوم در تولید ورق روغنی بسیار حائز اهمیت است زیرا به دلیل انجام عملیات نورد سرد ورق روغنی یا ورق سرد تولید می شود. در این مرحله ورق سیاه برای کاهش ضخامت از غلتک های زیادی عبور می کند و در صنایع مختلف خواص فیزیکی خاصی پیدا می کند که مهمترین آن ایجاد مقاومت بالا و یکنواخت در سطح ورق و همچنین ایجاد ظاهری صاف و یکنواخت است.
  3. آنیلکاری: آنیل کاری به طور پیوسته انجام می شود. در این مرحله فولاد بسیار انعطاف پذیر می شود زیرا ورق در هوای اطراف قرار می گیرد و ممکن است اکسید شود و برای جلوگیری از اکسید شدن روی آن را با روغن می پوشانند و سپس با کوره های گرم حرارت داده و به صورت رول در می آید.
  4. Temper Rolling: در مرحله تمپررولینگ با اجرای نورد سرد با دمای بسیار پایین سطح ورق یکنواخت می شود.

ورق روغنی فولاد 369

مزایای روغن کاری ورق

روغن کاری ورق ها از اکسید شدن آن ها جلوگیری می کند. همانطور که می دانید ورق های سیاه در برابر زنگ زدگی مقاومت بسیار کمی از خود نشان می دهند و در مواجهه با شرایط بد جوی به سرعت زنگ می زنند اما ورق های روغنی به دلیل لایه ای که روی سطح خود دارند مقاومت بیشتری دارند و اکسید نمی شوند. همچنین با روغن کاری ورق، سطح ورق صاف می شود و اصطکاک آن با سایر سطوح کاهش می یابد همچنین در طول فرآیند نورد، فشار روی ورق نیز کاهش می یابد.

تست کیفیت ورق روغنی

هدف اصلی از تولید ورق روغنی این است که محصول نهایی دارای خاصیت کشسانی و کیفیت معمولی برای مصارف مختلف باشد.محصول نهایی با روش نورد سرد پوسته زدایی شده و از طریق کشش توسط غلتک به ضخامت مورد نظر می رسد. محصولی که تولید می شود باید تست های مختلفی را پشت سر بگذارد و در واحد کنترل کیفی تایید نهایی شود. در نهایت محصول وارد بازار می شود. یکی از این تست ها بررسی انحراف لبه های ورق است. لبه های ورق روغنی توسط یک خط مستقیم اجرا می شود. در خصوص عدم گونیا بودن ورق نیز باید بررسی های لازم انجام شود. لبه های انتهای ورق به صورت عمودی نسبت به لبه کناری اندازه گیری می شود تا انحراف نداشته و مورب نباشد. استاندارد این ورق ها ISO 16163 می باشد که برای بررسی تفاوت لبه های انتهای ورق مناسب می باشد. بررسی فولاد کربنی باعث استحکام و سختی محصول می شود. محتوای کربن نیز برای محصولات در نظر گرفته می شود. بررسی ابعاد محصول نیز از دیگر مواردی است که مورد ارزیابی قرار می گیرد. ورق های روغنی باید دارای ضخامت 0.4 و عرض آن ها 600 میلی متر به صورت شیت و رول باشد. بررسی شرایط تولید و ترکیبات شیمیایی نیز عدم انحراف محصول از استاندارد خود را تضمین می کند.

تفاوت ورق روغنی و ورق سیاه

اول از همه، تفاوت بین ورق سیاه و ورق روغنی به روش تولید آن ها برمی گردد. ورق سیاه با نورد گرم در دمای بالاتر از ۸۰۰ درجه و ورق روغنی با نورد سرد تا دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد تولید می شود. این باعث می شود که ورق های نورد گرم ظاهر تیره تری داشته باشند. از طرف دیگر، یک سری فرآیندهای نورد اضافی روی ورق‌های روغنی انجام می‌شود که باعث می‌شود این ورق‌ها سطح صاف‌ تر و صیقلی ‌تری داشته باشند. یکی دیگر از تفاوت های ورق روغنی با ورق سیاه، استحکام بیشتر ورق های روغنی در نتیجه فشار زیاد وارد شده به آن ها در هنگام نورد سرد است. در نهایت ورق های روغنی نسبت به ورق های سیاه ضخامت کمتر و ابعاد دقیق تری دارند.

قیمت روز ورق روغنی

ورق روغنی به زبان ساده نوعی ورق براق با ضخامت کم (نسبت به ورق سیاه) و روکش عالی است که از نورد سرد ورق های فولادی با ضخامت بالا تولید می شود. این کاهش ضخامت تحت فشار بالا و در دمای حداکثر ۲۰۰ درجه سانتیگراد صورت می گیرد. اگرچه روش تولید ورق روغنی پیچیده نیست و زمان زیادی نیاز ندارد، اما به دلیل کیفیت بالای محصول نهایی و هزینه های بالای نورد سرد، قیمت ورق روغنی گرانتر از قیمت ورق سیاه می باشد. به منظور جلوگیری از اکسید شدن کلاف گرم در فرآیند تبدیل به کلاف سرد، لایه رویی آن را با روغن می پوشانند. به دلیل این پوشش روغنی در لایه رویی، ورق روغنی در برابر رطوبت و زنگ زدگی مقاوم است که آن را به ماده ای مناسب برای استفاده در مناطق مرطوب تبدیل می کند.

قیمت آنلاین ورق روغنی

قبل از خرید ابتدا قیمت آنلاین ورق روغنی را از جدول موجود در سایت یا کارشناسان فروش استعلام بگیرید. کارشناسان فروش ما دیگر مشخصات محصول را به شما ارائه می‌دهند و پس از اقدام به خرید، سایر جزئیات مانند شرایط پرداخت، زمان بارگیری و تحویل محصول در قالب پيش فاكتور ارائه می‌شود. کارشناسان فروش تا تحویل نهایی محصول و اطمینان از رضایت شما در کنارتان خواهند بود.

آخرین قیمت ورق روغنی

آخرین قیمت ورق روغنی یا همان ورق نورد سرد (Cold Rolled Steel Sheet) که به دلیل شکل ظاهری آن در بازار به نام ورق روغنی شناخته می‌شود به کارخانه تولیدکننده، مواد اولیه، کیفیت روغن استفاده شده، میزان عرضه و تقاضا، نوسانات ارز و قیمت جهانی فولاد بستگی دارد. به دلیل مقاومت بالا، سطح زیبا و باکیفیت ورق های روغنی، در صنایعی که ظاهر زیبا از اهمیت بالایی برخوردار است استفاده می شود. ورق های روغنی به دلیل تولید سریع و ارزان و همچنین ظاهر خوب و با کیفیتی که دارند گزینه بسیار مناسبی برای بازسازی فوری هستند. همه این دلایل باعث گران شدن قیمت ورق روغنی می شود. در لیستی که در سایت برای شما قرار دادیم ، می‌توانید آخرین قیمت ورق روغنی (CRS) را درگرید و ضخامت‌های مختلف مشاهده نمایید.

ورق روغنی فولاد 369

جمع بندی

در طی این مقاله سعی کردیم به معرفی ورق روغنی و انواع آن بپردازیم. همانطور که در متن ذکر شد، این نوع ورق روغنی تحت فرآیند نورد سرد تولید می شود. برای اطلاعات بیشتر متن را کامل مطالعه کنید و اگر نظر یا سوالی در مورد قیمت ورق روغنی و خرید آن دارید به سایت فولاد ۳۶۹ مراجعه کنید و یا با کارشناسان تماس بگیرید.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , ورق روغنی , قیمت ورق روغنی , قیمت آنلاین ورق روغنی , قیمت روز ورق روغنی , آخرین قیمت ورق روغنی ,
:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: